V Severní Americe se prohlubuje politická polarizace, která má dopad na roli náboženství a katolické církve, a to po násilné vraždě Charlieho Kirka.
Než se podíváme na události a fakta, které to dokládají, je vhodné připomenout, co řekl papež Lev XIV. pracovníkům médií den po svém zvolení.
„Zbavme komunikaci všech předsudků, zášti, fanatismu a nenávisti; očistěme ji od agresivity. Nepotřebujeme hlučnou, agresivní komunikaci, ale spíše komunikaci schopnou naslouchat, sbírat hlasy slabých, kteří nemají hlas. Odzbrojme slova a přispějme k odzbrojení Země. Odzbrojená a odzbrojující komunikace nám umožňuje sdílet jiný pohled na svět a jednat v souladu s naší lidskou důstojností.“
Bylo to 12. května, před pouhými čtyřmi měsíci. A situace se zhoršila.
***
Vražda Charlieho Kirka změnila situaci. Belgický vědec naturalizovaný v Kanadě Derrick De Kerckhove, řekl 20. září deníku La Repubblica:
„Američané jsou propouštěni napravo, nalevo i uprostřed jen kvůli názorům, které vyjadřují, kvůli e-mailu, zprávě na sociálních sítích. Je to fraška: jedinou zbývající svobodou projevu je chválit Trumpa.“ „To, co se děje, je výsledkem dlouhé historie zanedbávání věty „My, lid“, kterou začíná ústava. Zejména Demokratická strana zapomněla na lid a vytvořila podmínky pro hněv, který napomohl zvolení Trumpa do prvního funkčního období. Ten ho velmi dovedně využil, zejména v komunikaci prostřednictvím sociálních sítí. Demokraté pak měli příležitost ho zastavit s Bidenem, ale selhali a ještě více podnítili hněv a zášť. Trump velmi dobře využil slabosti svých protivníků a dosáhl toho, co oni považovali za nemožné, totiž znovuzvolení.“
V The New York Times International Edition z 20. září politická analytička Lydia Polgren poukazuje na politickou a společenskou „posedlost“ vidět za vraždou Charlieho Kirka (protože zavražděný žil s transgender osobou) „transgenderovou“ hrozbu. K tomu se přidává agresivní politika prezidenta vůči médiím, novinám a televizi, které vnímá jako nepřátelské, a která vyústila v podání žaloby o náhradu škody ve výši 15 miliard dolarů na The New York Times, kterou federální soudce 19. září zamítl jako neopodstatněnou.
Náboženství má v USA hodně společného s politikou, a to kvůli evangelikální podpoře republikánské pravice, kvůli katolicismu, který okatě vyznává viceprezident Vance, a kvůli tomu, že na stolci svatého Petra dnes sedí papež z USA.
Hnutí Turning Point USA založené Charliem Kirkem má mimo jiné podporu kanadského konzervativního webu The Post Millennial, který je poměrně posedlý přítomností „transgenderových“ zločinců, a webu Human Events, dalšího konzervativního webu zabývajícího se politickou analýzou, který zuřivě bojuje proti levicovým hnutím, zejména Antifa, kterou Trump 18. září prohlásil za teroristickou organizaci. První dva weby lze přiřadit k náboženské oblasti post-millennials, tedy těch, kteří věří v návrat Ježíše na konci současného milénia, podle doslovného výkladu 20. kapitoly Apokalypsy.
***
Papež Lev XIV. vstupuje do této dynamiky, která se odehrává na sociálních médiích a prostřednictvím zmíněných webů a dalších webů katolického konzervatismu, protože se od něj očekává, že se distancuje od učení papeže Františka. To, že 1. září přijal amerického jezuitu Jamese Martina, který je v první linii pastorační péče o LGBTQ komunitu, bylo vnímáno s rozpaky.
Částečnou nápravu přinesl rozhovor zveřejněný v Peru v biografické knize o Robertu Prevostovi, protože se zdá, že uzavírá řadu otázek, které jsou pro konzervativce ožehavé. K otázce LGBTQ řekl papež Lev XIV., že církev zůstává otevřená, a citoval papeže Františka. Dodal však: „Považuji za velmi nepravděpodobné, alespoň v blízké budoucnosti, že se nauka církve, pokud jde o to, co učí o sexualitě a o manželství, změní.“
Žádné naděje ani na jáhenství pro ženy. „V současné době nemám v úmyslu měnit učení církve v této věci“, také proto, že „existují části světa, které nikdy skutečně neprosazovaly trvalé jáhenství, a to samo o sobě vyvolává otázku: proč bychom měli hovořit o vysvěcování žen na jáhenství, když jáhenství samo o sobě není v církvi dosud dostatečně pochopeno, rozvinuto a prosazováno?“
***
Tento postoj se zdá být inspirován opatrnou obezřetností. To však nestačí americké pravici, která v těchto otázkách spojuje evangelikály a konzervativní katolíky. Po vraždě Charlieho Kirka se evangelikální svět opět dostal do popředí a požaduje návrat křesťanských hodnot do veřejného života.
A konzervativní katolická média se vzpamatovala a vydala rozhovor s kardinálem Müllerem, který Charlieho Kirka označil za Kristova mučedníka. Prelát již patřil mezi přední odpůrce papeže Františka a požaduje návrat k mši v latině, ostrakizaci islámu a LGBTQ komunity.
Nechybí ani silný tlak, aby Lev XIV. otevřeně odsoudil svého předchůdce. Jak píše Carol Zimmermann, komentátorka progresivního amerického týdeníku National Catholic Reporter, „mezi současnými silně zakořeněnými a spornými přesvědčeními levice a pravice se často zdá, že opravdu není prostor pro střední cestu: lidé jsou označováni jako demokraté nebo republikáni, konzervativci nebo liberálové, aniž by měli velký manévrovací prostor. I když tato polarizace hraje důležitou roli v talk show a pouličních protestech, stále musíme pochopit, jak se dohodnout s těmi, kteří mají odlišné názory, a sednout si s nimi k jednomu stolu.“
The Pillar, online médium známé svými konzervativními postoji, si všimlo mlčení amerických biskupů ke Kirkově vraždě a přisuzovalo to skutečnosti, že biskupskou konferenci „vede kariérní diplomat (arcibiskup Timothy Broglio – pozn.) a manažer (generální sekretář Michael Fuller – pozn.), kteří jsou jedinečným způsobem formováni bouří kontroverzí. Reakce na vraždu byly emocionálně intenzivní na obou stranách, což znamená, že cokoli by biskupská konference k této věci řekla, by pravděpodobně vedlo k dalším sporům, což je přesně to, čemu se její současní vedoucí představitelé zdají být odhodláni se ve veřejných otázkách vyhnout.“
Ve skutečnosti se v následujících dnech k události vyjádřilo několik katolických biskupů.
***
Jak píše Stan Chu Ilu v National Catholic Reporter, „v době, kdy se zdá, že je politický život ovládán strachem a hněvem, by katolické svědectví o rozumné diskusi, lidské důstojnosti, etice soudržného života a evangelijním nenásilí mohlo představovat jednu z posledních nadějí pro americký experiment. Američtí katolíci mohou uplatnit to, co se učí prostřednictvím praktik synodality, aby ovlivnili politický diskurs a pomohli vytvořit široký a podnětný prostor, kde bude hlas každého respektován a kde lidé budou moci vzájemně růst v porozumění pravdě.“
Na sociálních sítích se děje všechno možné. Konzervativní katolický svět množí účty, které pod záminkou nového pontifikátu Lva XIV. ve skutečnosti dávají hlas požadavkům na zrušení učení papeže Františka.
Jiní (žádná jména, žádná reklama) zveřejňují zprávy, v nichž ujišťují, že „z důvěryhodných zdrojů obdrželi potvrzení, že papež Lev XIV. je ochoten Františkovu politiku přehodnotit a revidovat“. V centru debaty stojí sexualita a mše v latině. A především National Catholic Register – konzervativní deník skupiny EWTN – všemi prostředky šíří výzvu Catholic Coalition, aby se papež Lev XIV. postavil proti „lobbistům“, kteří chtějí legalizovat svazky osob stejného pohlaví.
Při bližším přečtení článku a výzvy však zjistíme, že „koalice“ má 25 asociací, jejichž jména nejsou uvedena, a je spojena s hnutím „Tradice Rodina Vlastnictví“ brazilského Plinia de Correa. Hnutí a jeho zakladatel byli v 80. a 90. letech minulého století dobře známí svou podporou boje proti teologii osvobození a jakékoli formě angažovanosti spojené se sociální naukou církve.
Po 130 dnech pontifikátu je tedy polarizace v plném proudu.
autor: Fabrizio Mastrofini
zdroj: settimananews.it; foto: unsplash.com
© 2025 Středoevropská provincie O. M. I., Kontaktovat webmastera, Prohlášení o přístupnosti, Mapa stránek
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO